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1 Title: Avoiding counter updates
2 Tags: en, d, dgc, rc, deferred, deutsch, bobrow
3
4 The main drawback of reference counting (leaving cycle aside) probably
5 is high overhead it imposes into the client program. Every pointer
6 update has to manipulate the reference counters, for both the *old*
7 and the *new* objects.
8
9 Function calls
10 ==============
11
12 This includes every object passed as argument to a function, which one can
13 guess it would be a **lot** (every method call for example). However, this
14 kind of rc updates can be easily optimized away. Let's see an example::
15
16     class SomeClass
17     {
18         void some_method() {}
19     }
20
21     void some_function(SomeClass o)
22     {
23         o.some_method();
24     }
25
26     void main()
27     {
28         auto o = new SomeClass;
29         some_function(o);
30     }
31
32 It's clear that ``o`` should live until the end of ``main()``, and that
33 there is **no chance** ``o`` could be garbage collected until ``main()``
34 finishes. To express this, is enough to have ``o``'s rc = 1. There is
35 no need to increment it when ``some_function()`` is called, nor when
36 ``some_method()`` is called.
37
38 So, *theoretically* (I really didn't prove it =) is not necessary
39 to update object's rc when used as arguments.
40
41
42 Local pointers update
43 =====================
44
45 What about pointers in the stack? Most of the time, pointers updates are done
46 in local variables (pointers in the stack, not in the heap). The `GC book`__
47 talks about 99% of pointers update done in local variables for Lisp__ and ML__.
48 I don't think D could have that much but I guess it could be pretty high too.
49
50 __ http://www.amazon.com/Garbage-Collection-Algorithms-Automatic-Management/dp/0471941484
51 __ http://en.wikipedia.org/wiki/Lisp_(programming_language)
52 __ http://en.wikipedia.org/wiki/ML_programming_language
53
54 .. admonition:: Mental note
55
56     Gather some statistics about the number of local pointers update
57     vs. heap pointers update in D
58
59 Fortunately Deutsch and Bobrow created an algorithm to completely ignore local
60 pointers update, at the cost of relaying on some kind of tracing collector, but
61 that only have to trace the stack (which should be pretty small compared to the
62 heap).
63
64 What the algorithm proposes is to use simple assignment when updating local
65 pointers. Pointers living in the heap manipulates rc as usual, but when the
66 count drops to 0, the object is added to a *zero count table* (ZCT) (and
67 removed if some pointer update increments the counter again).
68
69 Finally, at some point (usually when you run out of memory), the ZCT has to be
70 *reconciled*, doing some simple steps: trace the stack looking for pointers and
71 incrementing their counters and remove any object with rc = 0. Finally,
72 decrement all the counters of the objects pointer to by the stack pointers.
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74 This technique seems to be a good mix of both reference counting and tracing
75 collectors: small pauses (the stack is usually small), low overhead for counter
76 manipulation. The only missing point is cycles. At first sight, if we need a
77 tracing collector for cycles, this algorithm seems pretty useless because you
78 have to trace **all** the heap and stack to free cycles, so the *optimization*
79 is lost. Big pauses are here again.
80
81 I have the feeling I'm missing something and the ZCT could be useful when comes
82 to reclaim cycles, but I have to think a little more about that.
83
84 .. vim: set et sw=4 sts=4 :