]> git.llucax.com Git - z.facultad/75.06/jacu.git/blob - src/ppmc/ppmcdata.c
BUGFIX : Se sacan cosasq ue no se necesitan mas y se arregla la funcion de comparacion
[z.facultad/75.06/jacu.git] / src / ppmc / ppmcdata.c
1 /*
2    Copyright (C) Arturo San Emeterio Campos 1999. All rights reserved.
3    Permission is granted to make verbatim copies of this file for private 
4    use only. There is ABSOLUTELY NO WARRANTY. Use it at your OWN RISK.
5
6    This file is: "ppmcdata.c"
7 Email: arturo@arturocampos.com
8 Web: http://www.arturocampos.com
9
10 Part of the ppmc encoder and decoder.
11
12 This module contains global data.
13 */
14
15 #include "ppmc.h"       //defines
16 #include "range.h"
17
18 // Order-4 uses a hash table which points to the start of a linked list with
19 // the different context, which has the cump, the number of different symbols
20 // and a pointer to the linked list with the bytes and frequencies.
21 // Order-3 is almost the same, both take 262144 bytes.
22 struct context *order4_hasht[ppmc_order4_hash_size];
23
24 struct context *order3_hasht[ppmc_order3_hash_size];
25
26
27 // The array for order-2 is different, as we do directly hashing, and thus
28 // we have no need to do the stuff of linked lists for the context itself,
29 // so it contains the context used. This takes 1310720 bytes.
30 struct context_o2 order2_array[65536];
31
32
33 // Those are the multiple arrays for order-1. It takes 65536 bytes.
34 unsigned char order1_array[256][256];
35 unsigned int order1_defined_bytes_array[256]; //the defined bytes in every context
36 unsigned int order1_max_cump_array[256];  //max cump of every context
37
38
39 // This is the array for order-0. It takes 256 bytes.
40 unsigned char order0_array[256];
41 unsigned int order0_defined_bytes;
42 unsigned int order0_max_cump;
43
44
45 // No need of variables for order-(-1), because it's fixed.
46
47
48 // Those are the pointers and variables used for managing the mem pool for
49 // both context, and bytes and frequencies.
50 struct _byte_and_freq *_bytes_pool,     //pointer to pool containing linked
51                       //lists with bytes and frequencies
52                       *_bytes_pool_max; //the maximum of this buffer
53                       struct context *_context_pool;          //pointer to pool containing contexts
54                       struct context *_context_pool_max;      //the same as with _bytes_pool
55
56                       unsigned long _bytes_pool_index;        //index in array of pointers
57                       unsigned long _context_pool_index;
58
59                       //the following is an array keeping pointers to different buffers. A new
60                       //buffer is allocated when the current one is full, so we always have a
61                       //buffer for linked lists. (without allocating a buffer for every element)
62                       struct _byte_and_freq *_bytes_pool_array[_mempool_max_index];
63                       struct context *_context_pool_array[_mempool_max_index];
64
65                       char ppmc_out_of_memory;        //0 if we have enough memory, 1 instead, any
66                       //routine that needs to allocate memory must
67                       //quit if that's 1.
68
69
70                       // Variables which contain current byte to code and order
71                       unsigned long byte,     //current byte to code
72                       o1_byte, //order-1 byte
73                       o2_byte, //order-2 byte
74                       o3_byte, //order-3 byte
75                       o4_byte; //order-4 byte
76
77 unsigned long o2_cntxt;  //used in the hash key of order-2
78 unsigned long o3_cntxt;  //use as hash key for order-3
79 unsigned long o4_cntxt;  //use as hash key for order-4
80 unsigned long full_o3_cntxt;   //o1_byte, o2_byte and o3_byte together
81 unsigned long full_o4_cntxt;   //order-4-3-2-1
82
83 unsigned long coded_in_order;   //in which order the last byte was coded
84 //it's for update exclusion
85 //also used for decoding
86
87 // Variables used for coding
88
89 unsigned long
90 total_cump,    //the total cumulative probability
91         symb_cump,      //the symbol cumulative probability
92         symb_prob;     //the symbol frequency
93
94 rangecoder rc_coder;    //state of range coder
95 rangecoder rc_decoder;  //state of range decoder
96
97 // File handles
98
99 FILE *file_input,      //file to code
100      *file_output;     //file where the coded data is placed
101
102
103 // Pointers to linked lists and context structures used for faster updating
104 // or creation of new nodes, because instead of reading again all the linked
105 // list till the end (in the case of creation) we have a pointer to the last
106 // element. In the case that a byte was present in the linked lists but it
107 // had a 0 count, we just have to update its probability. And in the case
108 // that it already was present and we coded it under that context or a lower
109 // one, we just have to update its probability.
110
111
112 struct _byte_and_freq *o2_ll_node;      //pointer to linked lists under order-2
113 //where does it points depends in which
114 //order the byte was coded.
115 struct _byte_and_freq *o3_ll_node;      //the same but for order-3
116 struct _byte_and_freq *o4_ll_node;
117
118 struct context *o3_context;     //pointer to current order-3 context
119 struct context *o4_context;     //pointer to current order-3 context